Försäkringskassan

Innehåll

Om Försäkringskassan

De allmänna försäkringskassorna och Riksförsäkringsverket avvecklades den 31 december 2004 och en ny statlig myndighet för socialförsäkringens administration inrättades den 1 januari 2005.[1] Den nya myndigheten gavs namnet Försäkringskassan.

Syftet med reformen var att ge nya och bättre förutsättningar för socialförsäkringsadministrationen att fullgöra de uppdrag som ges av riksdag och regering. Den dåvarande organisationen hade brister gällande främst strukturella frågor och lednings- och ansvarsfrågor. Genom reformen avsågs även att åstadkomma en mer enhetlig rättstillämpning på socialförsäkringsområdet, en bättre styrning av IT-verksamheten, och en ökad flexibilitet och samsyn inom organisationen.

År 2023 var socialförsäkringens utgifter för de ersättningar som administreras av Försäkringskassan 242,4 miljarder kronor.[2] Med administrationskostnaden på 10,8 miljarder kronor blir det en total utgift på 253,2 miljarder kronor. Sedan år 1980 har utgifterna (i fasta inflationsjusterade priser) ökat med 25 procent.

[1] Prop. 2003/04:69 En ny statlig myndighet för socialförsäkringens administration s. 1

[2] Försäkringskassan, Socialförsäkringen i siffror 2024, s. 13.

Försäkringskassans bedömning av arbetsförmågan

Försäkringsmedicinsk utredning

I en försäkringsmedicinsk utredning ska den försäkrades funktions- och aktivitetsförmåga bedömas. En så kallad aktivitetsförmågeutredning är en sådan utredning, som omfattas av ovanstående lag. En aktivitetsförmågeutredning kan användas som utredningsunderlag då Försäkringskassan bedömer om en försäkrad kan försörja sig genom på arbetsmarknaden normalt förekommande arbete.

Syftet med en försäkringsmedicinsk utredning är bland annat att ta reda på om det finns delar av arbetsmarknaden där den försäkrade kan arbeta, trots sina aktivitetsbegränsningar. Utredningen ska genomföras av en läkare som inte är patientens behandlande läkare.

För att stärkan individens delaktiget ska den försäkrade fylla i ett så kallat självskattningsformulär. Det görs för att stärka den försäkrades delaktighet och även att visa att utredningens syfte är att ta reda på patientens förmåga och inte oförmåga.

Undersökningen ska ge en gradering i av individens förmåga enligt åtta katergorier. Dessa är 1) fysisk styrka och rörlighet, 2) fysisk uthållighet, 3) balans, koordination och finmotorisk kvalitet, 4) syn, hörsel, och tal, 5) minne, inlärning och koncentration, 6) exekutiv funktion, 7) affektiv funktion, 8) psykisk uthållighet.

Läs mer om försäkringsmedicinsk utredning

Läs mer om försäkringsmedicinsk rådgivare

Läs en statlig utredning[1] om tillsynen över försäkringsmedicinska rådgivare

[1] SOU 2008:117 – Tillsyn över försäkringsmedicinska rådgivare

Försäkringskassans stödmaterial för bedömning av arbetsförmåga

Kunskapsmaterialet – fysiska och psykiska krav i olika yrkesgrupper

Det kunskapsmaterial som Försäkringskassan använder till stöd för bedömningen av arbetsförmåga är ett material som tagits fram tillsammans med Arbetsförmedlingen.[1]

Läs kunskapsmaterialet

Underlaget innehåller beskrivningar av krav på medicinskt relaterade förmågor i normalt förekommande arbeten på arbetsmarknaden. I det ursprungliga kunskapsunderlaget från 2013 fanns ett avsnitt om ”grundläggande medicinskt relaterade krav i ett normalt förekommande arbete på arbetsmarknaden”. Där anges att det på en arbetsplats finns en mycket liten acceptans till arbetstagarens begränsningar gällande hygien och sociala koder. Även förmågan att kunna transportera sig till arbetsplatsen och var kognitivt orienterad är förmågor som nämns i skriften.

Förmåga att kunna sköta grundläggande hygien

Med grundläggande hygien avses exempelvis att kunna tvätta sig och byta till rena kläder i en sådan utsträckning att nivån på hygienen inte medför betydande olägenhet för andra.

Förmåga att kunna följa basala sociala koder

Att kunna följa basala sociala koder innebär att på en helt grundläggande nivå kunna umgås och kommunicera med andra människor. Exempelvls att personen oftast svarar på tilltal eller att inte ständigt få våldsamma vredesutbrott.

Förmåga att kunna transportera sig till och från arbetet

Att kunna ta sig till och från arbetet är kopplat till flera förmågor. Personen ska exempelvis ha den fysiska förmågan att kunna gå och se samt ha den kognitiva förmågan att kunna förstå en busstidtabell. Ett annat exempel är att ha den affektiva förmågan att kunna vistas tillsammans med andra utan att få panik.

Förmåga att vara grundläggande kognitivt orienterad

Personen ska även vara grundläggande orienterad i tid och rum. Det innebär att det ställs krav på att kunna förstå och uttrycka basal information och att kunna utföra handlingar utan att de medför stor fara för individen själv eller individens omgivning.

Att mäta arbetsförmåga

I en statlig utredning[2] hänvisas till professor Tengland vid Institutionen för hälsa- och välfärdsstudier vid Malmö universitet som i boken Den relativa arbetsförmågan uttalar om de instrument som har syftet att mäta eller utvärdera arbetsförmåga.[3]

Tenglands slutsatser är att de flesta instrument lider av bristande validitet, det vill säga instrumentets förmåga att mäta det som det påstås mäta. I stort sett alla instrument misslyckas med att kontextualisera arbetsförmågan, då de saknar möjlighet att undersöka individens förmåga eller kompetens i relation till konkreta arbetsuppgifter och till en konkret arbetsmiljö. Tengland menar vidare att en individs arbetsförmåga endast kan utvärderas i relation till ett konkret arbete, inte till en abstrakt arbetsmarknad.

[1] SOU 2020:6 En begriplig och trygg sjukförsäkring med plats för rehabilitering s. 67 f.

[2] SOU 2020:6 En begriplig och trygg sjukförsäkring med plats för rehabilitering s. 72 f.

[3] Studentlitteratur 2014, Den relativa arbetsförmågan, s. 29 ff.

Försäkringskassans tillämpning av begreppet normalt förekommande arbete

Det saknas stöd för handläggarnes slutsatser

I en statlig utredning[1] granskades Försäkringskassans tillämpning av begreppet normalt förekommande arbete. Syftet var bland annat att följa journalanteckningar och läkarintyg för att få en bild av handläggningsprocessen fram till beslut.

I avslagsbeslutens beslutsmotiveringar anges att den försäkrade, trots sina besvär, kan klara ett arbete som inte innebär mycket stillasittande, inte innehåller tunga lyft, inte ställer höga krav på stresstålighet eller inte är kognitivt krävande. Därefter konstaterar handläggaren att ett sådant arbete – som inte ställer krav på det som personen inte klarar att göra – är normalt förekommande på arbetsmarknaden. Något stöd för denna slutsats ges dock inte.

Enligt utredningen har Försäkringskassan i ett sådant fall en skyldighet att utreda ärendet vidare. Nedan följer exempel på ärenden där Försäkringskassan drar slutsatsen att den försäkrade kan klara av ett normalt förekommande arbete trots att underlagen saknar stöd för en sådan slutsats:

Lagerarbetaren

En 44-årig lagerarbetare var sjukskriven på grund av utmattningssyndrom. Den försäkrade begärde stöd från Försäkringskassan i återgången i arbete efter två månaders sjukskrivning. Försäkringskassan begärde ett utlåtande från arbetsgivaren, som förklarade att den anställde redan hade de enklaste och mest anpassade arbetsuppgifterna. Något ytterligare stöd för återgång i arbete framkom inte i ärendet.

Den försäkrade sades upp från sitt arbete efter cirka 210 dagars sjukskrivning på grund av arbetsbrist. Behandlande läkare bedömde, i anslutning till att Försäkringskassan kommunicerade den försäkrade om avslag, att den försäkrade varken kunde klara ett normalt förekommande arbete eller ett anpassat arbete med anledning av betydande aktivitets- och funktionsbegränsningar.

Försäkringskassan bedömde dock att den försäkrade skulle kunna klara ett normalt förekommande arbete på arbetsmarknaden i ett arbete som inte ställde stora krav på prestation och som inte var stressfyllt och avslog därför ansökan om sjukpenning.

Utredningens kommentar

Ytterligare utredningsinsatser hade i det ovan beskrivna fallet kunnat belysa om den försäkrade hade kunnat klara alla krav i ett normalt förekommande arbete trots sina besvär. 

Butiksmedarbetaren

En 27-årig butiksmedarbetare var halvt sjukskriven med flera diagnoser som ångest, depression och bipolaritet. Vid dag 180 var den försäkrade halvt sjukskriven och hade påbörjat en upptrappning av arbetstiden. Försäkringskassan bedömde att den försäkrade skulle kunna klara ett arbete där denne inte behövde arbeta under tidspress, inte behövde göra fler uppgifter samtidigt eller ta ansvar för uppgifter. 

Utredningens kommentar

I ovanstående fall hade den försäkrade ett flertal sjukdomar och omfattande begränsningar. I detta ärende hade ytterligare argumentation och utredning kunnat belysa den försäkrades förmåga trots sina besvär.

Egenföretagaren

En 62-årig egenföretagare med en depressiv period och ledartros var sjukskriven till 25 procent. Försäkringskassan begärde kompletteringar av behandlande läkare. Det kompletterade svaret från läkaren innehöll enbart en bedömning av nedsättningen i förhållande till arbete i det egna företaget. I beslutet till avslaget efter dag 180 finns motiveringen att det saknas information om vad som hindrar den försäkrade att arbeta i ett normalt förekommande arbete.

Utredningens kommentar

Försäkringskassans utredningsskyldighet blir aktuell även i sådana fall, som ovan, där det saknas nödvändig information. Försäkringskassan kan till exempel beställa en försäkringsmedicinsk utredning.

En samlad kommentar

Utredningens samlade kommentar var att det är svårt för den försäkrade att förstå varför hen bedöms kunna försörja sig i normalt förekommande arbete. Inte i något av de granskade avslagsärendena finns en faktisk utredning till stöd för Försäkringskassans slutsats att den försäkrade med ingen eller endast ringa anpassning kan tänkas klara samtliga arbetsuppgifter i ett sådant arbete i normal arbetstakt.

[1] SOU 2020:6 En begriplig och trygg sjukförsäkring med plats för rehabilitering s. 123 f.

Övriga inlägg och rättsfall

Från vårdbidrag till omvårdnadsbidrag

Rätten till omvårdnadsbidrag Föräldrar till ett barn med funktionsnedsättning kan sedan 2019 söka omvårdnadsbidrag. De grundläggande förutsättningarna för rätten till omvårdnadsbidrag framkommer i 22 kap. 3 § socialförsäkringsbalken (2010:110). 22

Läs mer