Finansinspektionen rapporterar

Innehåll

2017 gjorde man en genomgång av FMR. Något allmänheten genom anmälan hade påpekat fanns ett behov utav. I våras gjordes en uppföljning. Deras slutsats är att man för en dialog med företagen om att de ska jobba vidare med bristerna samtidigt som man anger ett antal förbättringsområden. Man fann brister i områden som handläggning, kompetens, systemstöd, individuell information till skadelidande och kvalitetssäkring.

2017 vid sina tillsynsbesök konstaterade man att medicinsk rådgivning ligger utanför deras uppdrag och att regeringen bör utreda vem som för tillsyn och utreder den typ av verksamhet. Ändå konstaterades anmärkningsvärda brister då försäkringsföretagen gjorde en så kallad second opinion efter att försäkringstagare varit missnöjda. Enligt rapporten:

”I kartläggningen i samband med den förra rapporten framkom det att om en skadelidande var missnöjd med den medicinska bedömningen lät företaget normalt göra en andra bedömning, en så kallad second opinion. FI uppmärksammade att den andra medicinska rådgivaren i vissa fall fick möjlighet att se den första rådgivarens utlåtande och därigenom kunde styras av detta. ”

https://fi.se/contentassets/e9c2230a062146269f16ee87a2fb06fa/skadereglering_2019-04-11.pdf